dissabte, 12 de desembre del 2009

VALORACIÓ PAC 2 I PAC 3

En aquesta assignatura he descobert uns materials, fins ara inexistents, per mi.

Considero que la creació de webquest, o bé, materials didàctics en línia, poden ser realment importants en la tasca del psicopedagog. Perquè? doncs com a eina de recurs per tot el personal docent d'una escola o institut. La webquest que amb el meu grup de treball varem crear, s'anomena: PERSONATGES DEL MÓN i és una webquest adreçada a alumnes de 1r o 2n d'ESO. Els objectius principals que ens vàrem marcar varen ser, per exemple, treballar a partir de l'aprenentatge constructivista, aprendre a analitzar, sintetitzar, comprendre, transformar, .... a través de la informació que obtenim i del treball que realitzen, potenciar el treball en petit grup, potenciar l'ús de les noves tecnologies, ... , i com a objectiu concret, ens varem marcar analitzar i treballar sobre els estereotips i prejudicis propis i obrir un debat per desmuntar-los i/o qüestionar-los. Crec que amb les activitats que ens varem marcar, si es realitzessin, s'aconseguirien aquests objectius.

Crec que la webquest és un molt bon recurs per utilitzar, ja que es poden treballar tots els continguts que es vulgui, seguint una mateixa estructura, i fer-ho, evidentment, treballant les noves tecnologies de la informació i de la comunicació, que és un aspecte molt motivador pels alumnes. Per altra banda, considero que és una eina molt positiva, perquè el procés que desenvolupa està basat en la concepció constructivista, mitjançant un aprenentatge cooperatiu i participatiu. Els alumnes, realitzen un aprenentatge, que es basa en l'intercanvi d'idees, en el diàleg, en la participació i en la col·laboració.

Com he dit, el treball entorn de les webquest, és un treball col·laboratiu, aquest és un dels motius també, perquè la webquest és una eina que pot incidir especialment en habilitats de caràcter intercultural. Treballar la interculturalitat a l'aula, vol dir treballar mitjançant el diàleg, la participació, el respecte, el coneixement de les diferències i la comunicació, entre altres. La webquest ajuda a desenvolupar totes aquestes habilitats, les reforça i les potencia.

Per altra banda, també hem hagut d'aprendre a avaluar i catalogar recursos en la PAC 3. Per un psicopedagog és important també saber avaluar diferents tipus de materials didàctics, tant poden ser, materials que tinguem a l'aula, com materials virtuals o en línia.

Crec que tenim, en les noves tecnologies una eina importantíssima a treballar amb els alumnes, i cal que en tinguem un gran coneixement en saber utilitzar-les i saber descartar-les, si cal. Evidentment, no tot el material que corre per la xarxa és òptim per treballar a les escoles, i cal saber avaluar-lo correctament. Per altra banda, saber catalogar recursos ens servirà per poder oferir-los de manera més adaptada a les necessitats del centre educatiu on treballem i d'acord amb els alumnes concrets o amb algun aspecte o contingut que volguem treballar, ja que aquests recursos, també ens poden fer servei com a material complementari d'alguns continguts concrets i els podem recomanar als mestres.

Com a psicopedagogs cal que sapiguem motivar, no només als alumnes, sinó també a l'equip docent per tal de que utilitzin les noves tecnologies a les aules i no només a secundària, on sembla que les noves tecnologies apunten fort, sinó també a primària.

Com a futura psicopedagoga, he après nous recursos, que espero que en un futur pròxim incorporar-los com a recursos habituals en els centres educatius, recomanant-los i ajudant a elaborar-los, si s'escau. Amb una webquest podem treballar conceptes relatius a la convivència, el respecte, la tolerància, la diversitat cultural, ...., i poder crear debats i intercanvis de coneixement per tal de millorar les relacions socials en un lloc i/o àmbit concret. Quin millor recurs podem tenir a l'abast per treballar tot això?


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada